Menu
HISTORIA PARAFIIOGŁOSZENIA DUSZPASTERSKIEDUSZPASTERSTWOFOTOWYDARZENIA do końca 2010FOTOWYDARZENIA 2011FOTOWYDARZENIA 2012FOTOWYDARZENIA 2013FOTOWYDARZENIA 2014FOTOWYDARZENIA 2015FOTOWYDARZENIA 2016
Trzech Króli 2016Rekolekcje Wielkopostne 2016Wielkanocna akcja CaritasCzuwanie ŚDM 2016Niedziela Palmowa 2016Wielki Czwartek 2016Wielki Piątek 2016Wielka Sobota święcenie pokarmów 2016Rezurekcja, zdjęcia >>Relikwie s. Faustyny 2016Relikwie s Faustyny w ŚwiniarskuBierzmowanie 2016I Komunia 20163 Maja 2016Peregrynacja Znaków Ś.D.M. 20162016.05.21 Dzień SenioraPielgrzymka dzieci pierwszokomunijnych 20162016.05.24 Dzień Matki z scholą "Pomocne Serduszka"Chór w Okulicach 2016Caritas - jabłka 2016Boże Ciało 20162016.06.08 Wycieczka scholiDiecezjalni bierzmowani, Stary Sącz 2016Wycieczka młodzieży Muszyna, Krynica 2016Pielgrzymka na Słowację 2016Festyn parafialny 2016SDM przyjazd francuzówSDM 1 dzieńSDM u św. MałgorzatySDM 2 dzień piątekŚDM w Starym SączuŚDM w Starym SączuŚDM NiedzielaŚDM - BrzeznaŚDM KrakówWniebowzięcie NMP 2016Pogrzeb Mamy Ks. Proboszcza2016Strzyganiec 2016Ognisko DSM 2016Konkurs piosenki religijnej dla dzieci.Pomnik Grunwaldzki 201611 listopada 2016Chrystus Pan i Król 2016Mikołaj 2016Niepokalana 20162016.12.09 Szkolna Róża RóżańcowaKoncert GENEZARET 2016Akcja CaritasDzwon św. FaustynaWigilia 2016Kolędnicy Misyjni 2016
FOTOWYDARZENIA 2017FOTOWYDARZENIA 2018FOTOWYDARZENIA 2019FOTOWYDARZENIA 2020KONTAKTObowiązek informacyjny RODO








2020-07-05     Antoniego, Bartłomieja, Karoliny     "Dobre myśli to już dobry początek". Ewa Glińska    
Strona główna -> FOTOWYDARZENIA 2016 -> Wielka Sobota święcenie pokarmów 2016

 W polskiej tradycji dobór potraw w koszyku ze święconką nigdy nie był przypadkowy. Od wieków każdy Boży dar symbolizował co innego, uznanego przez ludową jak i chrześcijańską tradycję. Zestaw tych darów się zmieniał, ograniczano ich ilość, aż pozostało tylko sześć, by ostatecznie powiększyć do siedmiu. Ten zestaw, przyjęty w okresie wczesnego romantyzmu, obowiązuje do dziś. Potraw w koszyku może być więcej, ale tych siedem powinno się w nim znaleźć przede wszystkim. Symbolizują one treść chrześcijaństwa.


Skąd wzięło się błogosławieństwo pokarmów, zwane powszechnie święconką lub święconym? Początki tego chrześcijańskiego obrzędu sięgają VIII wieku, w Polsce zaś pierwsze jego praktyki odnotowano w XIV stuleciu. Najpierw święcono tylko pieczonego baranka, a więc chlebową figurkę o postaci baranka. Potem dodawano kolejno ser, masło, ryby, olej, pokarmy mięsne, ciasto i wino. Na końcu święcony kosz został uzupełniony jajkiem i pozostałymi pokarmami, które obecnie weszły do kanonu święconki.

Potraw w koszyku może być więcej, ale tych siedem powinno się w nim znaleźć przede wszystkim. Symbolizują bowiem treść chrześcijaństwa:

Chleb - we wszystkich kulturach ludzkości był i jest pokarmem podstawowym, niezbędnym do życia. Gwarantował dobrobyt i pomyślność. Wśród chrześcijan zawsze był symbolem nad symbolami - przedstawia bowiem Ciało Chrystusa. Jeżeli pieczono wiele odmian chleba, do kosza kładziono po dużej kromce każdego z nich. Natomiast koniecznie poświęcony był cały chlebek wielkanocny czyli paska. W tym celu specjalnie ją przecież pieczono.

Jajko - jest dowodem odradzającego się życia, symbolem zwycięstwa nad śmiercią. Tę symbolikę rozpowszechnili w Polsce niemieccy zakonnicy. Wywodzi się ona z dawnego zakazu spożywania jaj podczas Wielkiego Postu. Jajka na stół powracały ponownie w Wielkanoc.

Sól - to minerał życiodajny, dawniej posiadający moc odstraszania wszelkiego zła. Bez soli nie ma życia. To także oczyszczenie, samo sedno istnienia i prawdy. Stąd twierdzenie o „soli ziemi", jak to w Kazaniu na Górze powiedział Chrystus o swoich uczniach.

Wędlina - zapewnia zdrowie i płodność, a także dostatek, bo przecież nie każdy mógł sobie pozwolić na ten szczególny pokarm. Kiedyś był to choćby plaster szyneczki, a od XIX wieku słynna polska kiełbasa.

Ser - jest symbolem zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody, a przede wszystkim stanowi gwarancję rozwoju stada zwierząt domowych. Ser jest bowiem produktem mlecznym pochodzącym od krów, owiec i kóz.

Chrzan - zawsze był starym ludowym znamieniem wszelkiej siły i fizycznej krzepy. Współdziałając z innymi potrawami zapewniał ich skuteczność.

Ciasto - do koszyka ze święconką weszło ostatnie, jako symbol umiejętności i doskonałości - zapewne głównie jako popis domowych gospodyń. Ciasto reprezentowane było głównie przez wielkanocne baby, a jej nie udany wypiek był wielką kompromitacją. Poza tym winien to być zawsze wypiek własny, domowy, a nie kupiony w ciastkami. Wystarczy zwykła domowa drożdżówka.

Koszyk winien być z wikliny, słomy lub sosnowych łubów. Wyścielony serwetą, ozdobiony bielą koronek i zielenią bukszpanu lub gałązek borówki, był wyrazem wielkiej radości. Tą radością trzeba się podzielić podczas wielkanocnego śniadania. I to w znaczeniu symbolicznym jak też dosłownym. W tym miejscu warto odnotować, że zwyczaj święconki oraz dzielenia się jajkiem na Pomorzu nie był znany, przynajmniej w części kaszubsko-kociewskiej tego regionu. Rozpowszechnił się dopiero po 1920 roku, przyniesiony z osiedleńcami z Polski centralnej.Natomiast jajko było obecne w symbolice lecz niegdyś na Pomorzu nie dzielono się nim na znak przekazywanych życzeń. Wcześniej przed śniadaniem stół cały kropił święconą wodą najstarszy mężczyzna w rodzinie. Za kropidło służyła mu gałązka brzeziny, z bukietu poświęconego w Niedzielę Palmową. Potem, w okresie popularnej już święconki, senior nadal kropił stół, ale czynił to wobec tych pokarmów, których nie było w koszyku. Po tej rodzinnej ceremonii koszyk ze święconką dostawiano na stół, jakby uzupełniając wielkanocne pokarmy o wszystkie Boże dary. 
Odwiedzin :
Parafia NMP Królowej Polski w Świniarsku